Läs om min döva dotters barndom......

43875-343

Äppelträden hemma hos min dotter.....


Idag vill jag hänvisa till min döva dotters barndom...om svårigheterna när vi inte hade ett
fungerande språk.....

Efter en tid fick vi en Dövkonsulent som kom en gång i veckan från Piteå en resa på 60 mil t.o.r
som lärde oss grunderna till språket...sen gick jag olika kortkurser på olika platser..


Träffade äldre döva som också då betyde mycket för mig och Anne-Maj....

men jag förstår henne att hon gärna hade velat träffa jämnåriga,  har försökt  tillgodose hennes behov .

När hon skulle konfirmeras..  och det gjorde hon hemma med hörand kamrater.så gick jag till skolan året innan och försökte lära teckenspråk som fritt valt arbete till hennes jämnåriga ...och glädjande nog var det många som lärde sig  lite teckenspråk.
Så än idag när hon kommer hem så har hon många hon känner.....
( Jag tror att det var en fördel för henne att dom tecknade  tecknad svenska Anne-Maj vad tror du ??)

Jag vet inte hur många Sockerbitar jag kastat på Anne-Maj för och fångat  hennes uppmärksamhet.......
VI bodde i hyreshus på nedreplan med fönster intill porten.

Efter det hon började på Dövskolan och  när hon hade gått ett år där ..började vi diskutera om vi skulle flytta till Härnösand ,men Anne-Maj ville  hon bo kvar i hembyn så då köpte vi hus. 

 Läs mer om Anne-Majs barndom på:

http://anne-maj.blogspot.com/

Kommentarer
Postat av: Anne-Maj

Det var bra att kompisar lärde sig teckenspråket, det blev lättare på något vis. Men ändå var jag utanför i gemenskapen med hörande. Alla pratade hela tiden. När jag träffar "kompisar" numera, har dom glömt teckenspråket så mycket.

Det var inte bra när dom tecknade "tecknad svenska" osäkerheten fanns alltid där hela tiden och jag var på spänn hela tiden. Det hade varit bättre om alla fick lära sig teckenspråket naturligt.

Det är lätt att bli efterklok just nu. På den tiden var trodde "så kallade" experter att döva skulle bli bättre på svenska genom att lära sig "tecknad svenska" men det blev motsatt effekt.

Det är roligt att titta i gamla tidningsurklipp. Man får läsa vad man har glömt och så ler man åt deras journaltisk.

Postat av: Anne-Maj

Det blev lite fel. Det skulle stå /....så kallade "experter".../

2006-10-13 @ 17:46:19
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: Madonna

jag har skickat mail till dig

2006-10-13 @ 23:27:31
URL: http://madonnas.blogg.se/
Postat av: Karin

Tack Anne-Maj för dina kommentarer...hoppas du skriver en bok om din liv....ser verkligen framemot och läsa ...Det är många minnen som du väcker till liv.
Madonna du har skrivit på jobbets e-post adress
kollar e-posten på morgonen när jag hämtar bilen.
Jag som trodde vi skulle träffas......

2006-10-14 @ 21:27:49
Postat av: Nalle

Jag ska genast titta in till Anne-Maj !
Ha det gott !
Kram

2006-10-14 @ 22:58:18
Postat av: Lauritzheidi

What an awesome site.There certainly has been a lot of work gone into this.Congratulations for a job well done

2009-07-31 @ 09:28:48
URL: http://lauritzheidi.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback