Meänkieli Rätt och Lätt

43875-16

Meänkieli har sedan början av 1980 talet skapat ,debatt, förvåning och förundran,
Är det ett eget språk ? Förra året kom denna bok ut ,
där man får svar på dom flesta frågorna..

För oss som är föda i Tornedalen och som haft (tornedalsfinska ) som
modersmål, betyder det mycket att språket godkänndes som ett eget språk.

Samma som teckenspråket ,meänkieli och samiska språket  är minoritets språk
och som folk fått kämpa för att det blir godkännda.

Hemma hos mig blir det 3 olika språk tecken,svenska meänkieli,

När jag hälsar på hos barnbarnen så pratar vi finska om vi vill ha ett hemligt språk
min svärson (döv) som avläser mig vet när jag pratar meänkieli 
 
Kommer  i håg ramsan från min barndom ,

Hevonen -   häst
suola      -    salt
pappi      -    präst
kaikki      -    allt



Kommentarer
Postat av: Mimmi

Se där! Jag var inte gammal som finlandssvensk när jag lärde mig den ramsan: Hevonen on häst, pappi on präst, suola on salt, kaikki on allt! :)

Postat av: lyckliga grodan

se där.. nu börja språklektionen.. om du inte läst längre ner på kommentarerna så blev pannkakan supergod.. fast det visste du väl redan.. :)

2006-01-16 @ 08:53:06
URL: http://lyckligagrodan.blogspot.com
Postat av: Anne-Maj

Lyckliga Grodan!
Ja dom är så goda! Flickorna vill alltid ha dom. Ugnspannakaka är lättare. Inte kul att stå i en timma och steka pannkakor-)

2006-01-16 @ 09:31:04
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: Karin

Va roligt att ni kommenterar,(BLIR JÄTTEGLAD)
Jag kollade i registret och såg att jag ingenting hade på Meänkieli att bäst och ta något där också..

Fast varje inlägg som jag skriver är väl mer eller mindre på meänkieli:-))????
Lyckligagrodan tack för pannkakas reklamen .visst har jag läst
Jag lovar mera recept när jag får boken Norrbottens mat.....

2006-01-16 @ 09:59:45
Postat av: Notskaft

Jag tackar för både boktips och meänkieli-smakprovet! Intressant!

Det är ju synd att jag är så dåligt insatt i svenska minoritetsspråk...

Konstigt nog har de aldrig nämnts ens i min utbildning, och jag läser ändå till lärare med svenska som inriktningsämne! Finskan har väl nämnts i rekordfart någon gång när ämnet varit "tvåspråkighet", men det borde ju vara mera! Det finns ju flera språk som förtjänar att nämnas. Det borde vara bra för en svensklärare att ha bättre koll, tänker jag. Man vet ju aldrig vad man får för elever eller vilket förstaspråk de använder...

I utbildningen tycks "förstaspråk" och "andraspråk" förknippas med invandrare, men det kan ju lika gärna gälla "svenskar". Anne-Maj, till exempel, har ju skriven svenska som andraspråk. Så har jag aldrig tänkt tidigare!

2006-01-16 @ 15:47:48
URL: http://notskaft.blogg.se
Postat av: Karin

Tack Notskft för dina kommentarer.

2006-01-16 @ 20:46:18
URL: http://www.mormors.blogg.se/
Postat av: Jonas Tano

Hejsan alla meänkielifantaster!
Vill ni vinna biobiljetter! Jag håller på med ett webbaserat utbildningsmaterial för meänkieli/tornedalsfinska. Gå in på www.nordfinska.se/enkat/ och fyll i en enkät (tar ca 3 min) och du gör en insats för Tornedalens och meänkielis framtid. Du får samtidigt chansen att vinna biobiljetter.

Tackar på förhand! // Jonas

www.nordfinska.se/enkat/

2006-04-26 @ 23:29:16
URL: http://www.nordfinska.se/enkat/
Postat av: MammaLena

Hej där ...
Ursäkta en okunnig, men - Meänkieli - det är alltså Torndalsfinskan?
Min tidigare svärfar var från Torndalen och talade tornedalsfinska el svenska med finsk brytning. Då när jag var ung och eftersom vi bodde mitt i Sverige så fattade jag inte vidden av hans språk. Nu när jag är äldre och svärfar borta - DÅ förstår jag hur stort detta är......
Så det kan bli.
Lena
Ps han hade en bror min svärfar som forskade och dokumenterade språket, skulle komma på TV om det men jag missade programmet. Typiskt ...

2006-05-11 @ 14:47:32
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Nisse

Jag har svårt att förstå varför det blev så att Tornedalsfinskan som det hette när jag växte upp byttes helt plötsligt till Meän kieli Och vem som var bakom detta vore kul att veta om denne person ens härstamma själv från den vackra Tornedalen...

2007-12-27 @ 23:07:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback